שאלה מצויינת וחשובה מאוד.
קודם כל – טיפ קטן. במקום לומר “חוזה עבודה” אמרי “הסכם עבודה”. הסכם נותן ללקוח ולך משמעות חיובית.
לא מדובר פה בחוזה קשוח, אלא בהסכם נעים ומזמין לעבודה טובה והוגנת.
למה חשוב לחתום על הסכם עבודה עם לקוח?
- כדי להגדיר ללקוח מה הוא יקבל ממך בתהליך העבודה. (ולא! מה הוא מתחייב. הלקוח צריך להרגיש שהוא מקבל ומקבל ומקבל…)
- כדי לקבוע מראש את סכום התשלום עבור העבודה, ואת מועדי התשלום.
- כדי להגן עלייך ועל העבודה שלך במקרה של הפסקת העבודה באמצע או התנהלות לא הוגנת מצד הלקוח. שלא יקרה מצב שאת מגיעה להפסד כספי.
איך כותבים הסכם עבודה?
- בשפה פשוטה וברורה. מילים גבוהות רק יפחידו את הלקוח.
- צייני תאריך על ההסכם + השם המלא שלך והשם המלא של הלקוח.
- כתבי בצורה מפורטת מה הלקוח יקבל ממך. ובמילים אחרות – מה השירות שלך כולל.
אם את נותנת אלמנטור פרו במתנה – תכתבי את זה ללקוח, ואל תשכחי לציין את ערך המתנה (במיוחד שכיום אלמנטור פרו עולה 350 ש”ח לאתר אחד!) - כתבי בצורה מפורטת את כל העמודים והפיצ’רים שתבני באתר. (כדי שהלקוח לא יבוא עוד חודש ויבקש ממך אם אפשר להכניס חנות קטנה עם סליקה לאתר…)
- פרטי על תהליך העבודה איתך וחלקי אותו לשלבים: שלב האפיון, שלב העיצוב ושלב הבניה. אל תשכחי לכתוב כמה סקיצות את נותנת.
- כתבי בצורה ברורה מי משלם על הדומיין, על האחסון, על תוספים מיוחדים בתשלום ועל עבודות תכנות. (המלצה שלי – על כל אלו הלקוח משלם בנפרד).
- צייני בצורה ברורה את המחיר הכולל עבור בניית האתר
- הוסיפי פירוט תשלומים. ממליצה לחלק את התשלום לפחות ל3 חלקים.
- טיפ שקבלתי ממאפיין מנוסה שלימד אותי בסיעור מוחות (איתי קורניו): כתבי שהאתר יהיה שייך ללקוח רק אחרי ששילם לך את מלוא הסכום עבור האתר. המשפט הזה יוצר לך רשת בטחון במקרה שלקוח מזגזג בתשלומים או נמנע מלשלם.
לא שילמת – לא קיבלת. - כתבי מה קורה במצב של הפסקת העבודה מצד הלקוח (זה לא אמור לקרות, אבל שמעתי מקרים הזויים…). מציעה לך לכתוב שהלקוח ישלם עבור כל העבודה שכבר נעשתה.
- ועוד הערה לקינוח – אם את עובדת בצורה נכונה של שלבים נפרדים לאפיון, לעיצוב ולבניה בפועל, כדאי לך לציין בהסכם שכל שלב נפרד בפני עצמו. כלומר – לאחר שהלקוח אישר לך את האפיון ועברתם לעיצוב, הוא לא יכול לשנות דברים.
ואם הוא ממש רוצה לשנות – זה בתשלום נפרד מהאתר. - הוסיפי את החתימה שלך על ההסכם, והכיני מקום לחתימת הלקוח שלך. לעולם אל תוותרי על החתימה של הלקוח.
אגב, אם הלקוח כותב לך במייל שהסכם העבודה מאושר – זה גם כן נחשב לחתימה.
גביית תשלומים מהלקוח
נראה לי שזה הנושא שהכי מטריד אותך. את רוצה שהלקוח ישלם לך בזמן.
האמת? גם אני רוצה. אף אחת לא רוצה לעבוד בחינם.
ב”ה יש לי שיטה מצויינת לגביית תשלום מהלקוחות, רק שימי לב שאת תצטרכי להיות גם אסרטיבית ובטוחה בעצמך ולתזכר את הלקוחות לגבי התשלום.
רוב הלקוחות (הטובים! תעבדי רק עם לקוחות כאלה) ישלמו לך בזמן ובשמחה, ולפעמים יצטרכו תזכורת קטנה.
2 שיטות לגביית תשלום מלקוחות
לפי התקדמות העבודה
שיטה בטוחה והוגנת לשני הצדדים.
את מקבלת מקדמה בגובה של 30% מהעסקה.
ואח”כ עוד 40% מהעסקה בסוף שלב העיצוב.
ולבסוף את מקבלת את 30% הנותרים, לאחר שהאתר מוכן.
אם הלקוח לא משלם – העבודה נתקעת ואת לא ממשיכה לעבוד עליה.
ואז את אוספת את כל האסרטיביות שלך וכותבת מייל מכבד ללקוח שלך – שהגיע עת לשלם.
מניסיון שלי – השיטה עובדת ב99% בלי תקלות.
לפי תשלום חודשי
את מחלקת את התשלומים ל3 חלקים שווים, וקובעת תאריך בחודש בו הלקוח יעביר לך את התשלום.
שימי לב שהתשלום הראשון צריך להיות לפני התחלת העבודה כי הוא משמש כמקדמה.
צורת התשלום הזו מתאימה לפרוייקטים גדולים יותר בסכומים של 10,000 ומעלה.
אז מה עכשיו?
לאחר שקראת את כל הנקודות לכתיבת הסכם עבודה, פתחי קובץ וורד והתחילי לתכנן אותו. ממליצה לך לכתוב את ההסכם בעצמך, כי זה חלק חשוב בבניית האמון אצל הלקוח. וזה גם מה שיניע אותו לסגור איתך עסקה.
אגב, ההסכמים שלי נערכים ומעוצבים רק בוורד, כי אני לא אוהבת את תוכנת אינדיזיין. ואם את שואלת אותי – העיקר זה מה שכתוב, והקשקושים מסביב לא ממש קריטיים…